Programi umjetne inteligencije (eng. artificial intelligence, AI) koriste se kao alati za istraživanje, brzo dobivanje odgovora, generiranje teksta – bilo za ispis eseja na zadanu temu, bilo za pisanje sažetaka dugog teksta – potom za izradu kvizova, stvaranje fotografija, videozapisa ili cijelih prezentacija i web stranica. Sve je više ”starih” digitalnih alata koji integriraju AI kako bi pomogla pri izradi sadržaja. Ako AI smatramo alatom koji može ubrzati dugotrajne procese, onda je njezina korist neupitna. U nastavku slijedi opis postupaka za koji se umjetna inteligencija pokazala kao učinkovit alat. Radi se o vrednovanju učenika. Za potrebe vrednovanja, tj. generiranja povratne informacije i izrade sadržaja u svrhu vrednovanja, korišten je Microsoftov AI pomoćnik, Copilot.
    Prema Pravilniku o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi, učitelji i nastavnici dužni su redovito pratiti i bilježiti, odnosno vrednovati, učenička postignuća.
Ako Copilotu zadamo kratki opis ili par riječi koji opisuju postignuća nekog učenika, brzo se generira detaljniji opis koji možemo iskoristiti za formativno vrednovanje učenika i bilježenje povratne informacije.

Slika 1. Generiranje povratne informacije na temelju kratkog opisa.

                        
Kako u svrhu vrednovanja često koristimo rubrike ili liste (samo)procjene, i tu nam AI može pomoći u osmišljavanju kriterija po razinama.

Slika 2. Primjer rubrike prema Webbovom modelu dubine znanja.


Ako želimo napraviti kviz za formativno vrednovanje, nužno je davanje jasnih uputa, ali i provjera ponuđenih pitanja i odgovora.


Slika 3. Davanje jasnih uputa za kreiranje kviza
Slika 4. Brzo generiranje kviza na zadanu temu prema smjernicama.

                  
No, što je s pisanim provjerama znanja?
Ako želimo, osim ostvarenih bodova ili postotka, zapisati za svakog učenika pojedinačno koje su ishode ispitane pisanom provjerom ostvarili, a na kojima još trebaju poraditi, to zna biti dugotrajan posao. I tu se AI može praktično iskoristiti.

Paralelno se koristi aplikacija Copilot instalirana na mobitelu i otvorena na računalu. Potrebna je prijava istim korisničkim podatcima na oba mjesta.

Nakon što je pisana provjera ispravljena, zadana je uputa pomoćniku što želimo.

Slika 5. Zadavanje uputa Copilotu.

Copilot nudi mogućnost prilaganja fotografije u razgovor. Tu opciju nudi još jedan popularni konverzacijski generativni AI alat, ChatGPT. Provjere fotografiramo mobitelom.

Slika 6. Prijenos slike u razgovor.


”Pregledom” fotografije ispravljene provjere, alat je generirao vrlo detaljne odgovore pri čemu je analizirao svaki zadatak. Stoga je bilo potrebno jasnije pojašnjenje kakve povratne informacije želimo dobiti. Slijedi očekivani odgovor.

Slika 7. Sumiranje povratne informacije za učenika.


Preostaje nam još da odgovor kopiramo u bilješku u e-Dnevnik i po potrebi doradimo.

Ovakav način rada, svakako, ima svoje prednosti i nedostatke. Prednosti bi bile:
               – generiranje povratnih informacija za svakog učenika
               – ušteda vremena za osmišljavanje i pisanje povratnih informacija
               – fotografije ne ostaju u memoriji mobitela,
a nedostatci:
               – ponekad je potrebno više pojašnjenja alatu kakve konačne, sumirane informacije
                  očekujemo
               – povratne informacije znaju biti jednake bez obzira na točnost/netočnost
               – ovakav postupak ipak zahtijeva neko vrijeme za fotografiranje provjera pogotovo ako
                 se radi o većem broju učenika po razredu i većem broju stranica po provjeri
               – može se priložiti samo jedna fotografija po poruci

Ovi se nedostatci mogu (donekle) otkloniti zadavanjem detaljnijih i jasnijih uputa te prilagodbom dobivenog odgovora, bilo da mi to napravimo ili alat.

Slika 8. Zadavanje detaljne i jasne upute za analiziranje pisane provjere.

Ovaj put je Copilot generirao očekivani odgovor tek nakon prilaganja obje fotografije.
Ipak, generiran je identičan odgovor za dvije različite provjere.

Slika 9. Komentar na povratnu informaciju.

Nakon pojašnjenja, slijedi konačan odgovor.

Slika 10. Ispravljena je povratna informacija i spremna za kopiranje.


Ako vas zanima razlika između popularnih generativnih AI alata te opis mogućnosti za efikasno korištenje u nastavnom radu, na internetu se mogu naći razni online tečajevi. Jedan od njih je Googleov Generative AI for Educators, dostupan na poveznici https://grow.google/ai-for-educators/. Tečaj se fokusira na Googleov model, Gemini. Drugi tečaj je Microsoftov AI for educators https://learn.microsoft.com/en-us/training/paths/ai-education/ koji opisuje mogućnosti korištenja Copilota.

Autor: Bojana Oreb, prof.

ZADNJE VIJESTI

Večer matematke

5.12.2024. smo u našoj školi proveli projekt Hrvatskog matematičkog društva”Večer matematike”. Interaktivne radionice koje potiču izgradnju pozitivnog stava učenika prema matematici održali su učenici: 1.a, 1.b, 1.c, 1.d, 1.e, 1.f, 2.a, 2.b, 2.d, 2.f, 3.b, 4.a i 4.cf razreda pod mentorstvom profesorica Ines Stojanović, Marine Stojanović, Tee Vlaše i Lorane Antunac.
Više

Smotra Sveučilišta u Splitu

U ponedjeljak su naši maturanti posjetili Smotru Sveučilišta u Splitu i saznali sve o upisima, studijima i studiranju u Splitu. Imali su prilike okusiti ručak u studentskoj menzi – restoranu Kampus kao i prošetati po predivnom i sunčanom Splitu. Tko želi, može u periodu 3.- 6. 12. posjetiti pojedinačna predstavljanja studijskih programa.
Više

Nagrada za istaknuti doprinos popularizaciji fizike

Na skupštini Fizikalno društvo – Split , naš nastavnik fizike Tomislav Donđivić, dobio je nagradu za istaknuti doprinos popularizaciji fizike: -objavljivanjem na društvenim mrežama(Instagram, Linked-In, znanstveni web portal Čuda Prirode (cudaprirode.com), 2010. – 2019.)-održavanjem brojnih STEM radionica-mentoriranjem učenika na državnim natjecanjima iz astronomije i fizike-sudjelovanjem u stručnim prosudbenim povjerenstvima za provođenje županijskih natjecanja.Iskrene čestitke nastavniku!
Više