Metoda kojom se obično analizira slobodni pad u nastavi fizike jest korištenjem elektromagnetskog tipkala ili pomoću programa Tracker. U nedostatku potrebnog pribora ili nedostatnog broja računala za učenike, može se upotrijebiti mobilna aplikacija FizziQ. Aplikacija se preuzme s Google ili Apple trgovine. Kao i druge mobilne aplikacije koje služe za istraživanja u nastavi, i ova koristi brojne ugrađene senzore.
U nastavku slijedi opis postupka i analize slobodnog pada koji su napravili učenici izborne nastave fizike (2. d/e) tijekom jednog blok sata. Na kraju je prikazano konačno izvješće istraživanja generirano pomoću aplikacije. Prikupljena učenička izvješća u virtualnoj učionici na MS Teamsu nastavnica je formativno vrednovala.
Slika 1. prikazuje glavni izbornik aplikacije, a za potrebe analize slobodnog pada učenici biraju opciju Motion analysis te Video Motion Analysis.
Kao što slika 2. prikazuje, aplikacija ima ugrađene snimke gibanja koje se mogu iskoristit za analizu, no mogu i učenici samostalno (u timu ili paru) snimiti slobodni pad u učionici te učitati video u aplikaciju.
Za samostalno snimanje gibanja mobitelom, potrebno je imati kvadratnu mrežu u pozadini ispred koje se ispušta tijelo ili uteg kontrastne boje u odnosu na pozadinu, kako bi se gibanje tijela moglo pratiti. Tijekom snimanja videa, učenici su koristili stativ za mobitel za osiguravanje stabilnosti. Video snimak su učenici sačuvali u usporenom načinu za lakše praćenje traga tijela u slobodnom padu putem aplikacije.
Na sličan način analizira se gibanje kao u programu Tracker. Kad su pripremili video snimak, bili su spremni za učitavanje u aplikaciju i daljnju analizu.
Snimak 1. Snimanje slobodnog pada utega ispred kvadratne mreže
Potom su označili početak i kraj slobodnog pada utega te upisali duljinu puta kojega uteg prelazi, što su lako očitali pomoću mreže koja ima dimenzije 1 dm x 1 dm. Nakon toga odabrali su vremenski interval i počeli s označavanjem traga. Aplikacija vodi učenike kroz sve ove radnje. Po završetku označavanja traga slobodnog pada, generirali su tablice mjerenja veličina i pripadajuće grafičke prikaze. Uglavnom su to s-t i v-t graf. Ti se podatci automatski spremaju u tzv. Notebook. U toj radnoj bilježnici, tablice i grafove učenici su preimenovali te dodali tekstualna polja i fotografije. Time su zapravo napravili potpuni izvještaj vježbe. Po završetku uređivanja, radnu bilježnicu su preuzeli u pdf oblik i kao takvu direktno podijelili u virtualnu učionicu na MS Teamsu. Nastavnica je učenička izvješća formativno vrednovala.
Ovom se aktivnošću ostvaruju odgojno – obrazovni ishodi iz fizike FIZ SŠ C.1.1. Analizira pravocrtna gibanja (opisuje i grafički prikazuje jednoliko ubrzano gibanje), FIZ SŠ B.1.3. Primjenjuje II. Newtonov zakon (opisuje slobodni pad) i FIZ SŠ B.1.9. C.1.9. Istražuje fizičke pojave te ishodi međupredmetnih tema IKT D.4.3. (predočava, stvara i dijeli ideje i uratke o složenoj temi s pomoću IKT-a) i OSR B.4.2. (suradnički uči i radi u timu).
U nastavku je prikazano konačno učeničko izvješće analize slobodnog pada.
Autor: Bojana Oreb, prof.